Om Spero

I dagens samhälle gör vi många ärenden via telefonen, datorn eller surfplattan. Vi bokar resor, vi läser böcker, köper kläder och köper mat. Men till skillnad från resor, böcker och kläder så kan viss mat vara knepigt att köpa online. För en resa kan avbokas, en bok lämnas tillbaka och kläder bytas. Riktigt detsamma gäller inte för mat. Mat går inte att testa för att sedan lämnas tillbaka.

 

På nätet beskriver man ofta mat med bild och en kort text. Där i kan det finnas en beskrivning av smakupplevelsen, men den är ibland lite endimensionell. Kan man då på nätet ge en kompletterande upplevelse av produkters smak?

 

Och samtidigt även skapa mer köplust? Särskilt intressant och viktigt skulle det vara när det gäller varor så som ostar, viner och delikatesser, där smakupplevelsen är extra betydelsefull.

 

Det finns exempel på marknaden där ljud används för att förstärka och kompletera smakupplevelser. Men inte i syfte att inför ett köp på nätet kunna ”provsmaka”.

 

Så jag har arbetat fram ett varummärke för chokladpraliner – med logotype, grafisk plattform och webbsida. Med en unik komponent i form av ljudspår som gestaltar smakerna på de olika pralinerna.

 

Provsmaka gör du HÄR